کرونا،انسانگرایی و فضای مجازی درهمایش ادبیات کودک ۱۴۰۰ بررسی میشود
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۶۹۵۳
سعید حسامپور سهشنبه ۲۳دیماه در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: اندیشه پساانسانگرایی بهمنزله واکنشی به انسانگرایی مسلط در علوم انسانی ظاهر شده است و روزبهروز بر گستره و ژرفای آن افزوده میشود که این رخداد زمینه را برای تحولی ژرف در علوم انسانی و تربیتی فراهم آوردهاست.
وی بر آن است که هماکنون، متأثر از تحولی که پساانسانگرایی در مفهوم انسان، رابطه انسان و طبیعت، رابطه انسان و جامعه و روابط انسانها با هم ایجاد کرده، برداشتها از مفهوم کودکی نیز دگرگون شده و این دگرگونی رهاوردهای نظری و عملی نوینی برای نظامهای تعلیم و تربیت و نیز ادبیات کودک به همراه آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در این میان به پژوهشهای جهانی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: برای نمونه ویکتوریا فلنگن (۲۰۱۷) تلویحات پساانسانگرایی را در ادبیات کودک بررسی کرده و کارین موریس (۲۰۱۶) همین کوشش را در قلمرو فلسفه برای کودکان به انجام رساندهاست و براساس این نظریات، به نظر میرسد مخاطب نهفته ادبیات کودک دیگر آنی نیست که پیشتر تصور میشد.
او در ادامه همهگیری بیماری کووید ۱۹ و شرایط دشوار، تجربهنشده و پیچیدهای آن را نمونهای از مواجهه بشر با واقعیتهایی تلخ برشمرد و عنوان کرد: تجربههای عمیق و همهگیر مرگ، ترس، دوری و تنهایی که همگی برای انسان دردناک و جبرانناپذیرند، راهی جز بازبینی ژرف در سبک زندگی، در باورها و تصورات، در فلسفه و ایدئولوژی برای او باقی نمیگذارد.
دبیر علمی هشتمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه این رویداد تلخ در ادبیات کودک بازتاب یافته است، بیان داشت: با عبور از دوران کرونا فرصتی تازه برای بازنگری در آنچه رخ داد و در نتیجه در ارکان مادی و معنوی زندگی انسان به وجود خواهد آمد.
حسامپور همچنین درباره گسترش فناوریهای دیجیتال و فضای مجازی نیز در زمانه کنونی، گفت: این فناوریهای جمعی که در دوران پیشاکرونا با رشد حیرتانگیز خود بر پدیدههایی مانند تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات، سرگرمی و ارتباطات تأثیری عمیق گذاشته بود، با وقوع کرونا با سرعت بسیار فزایندهتری به رشد و غلبه خود ادامه داد و برهمه جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسان مسلط شد.
این پژوهشگر حوزه ادبیات کودک با بیان اینکه سلطه فضای مجازی در دوران پساکرونا نیز همچنان استمرار خواهد یافت، اظهار کرد: حتی گروهی از افراد، که پیش از این ضرورتی برای استفاده از فناوری دیجیتال و فضای مجازی به شکلی گسترده احساس نمیکردند، در این دوران، به دلیل ضروتهای حرفهای یا برای غلبه بر احساس تنهایی، دوری و ترس به آن تن دادهاند و به تبع این تن دادن از امکانات شگفتانگیز این پدیده آگاه و به آن علاقه مند شده اند و خوگرفتهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه سه محور یادشده به دلیل اهمیت فراوان در زندگی کودکان و نوجوانان موضوعات اصلی همایش ادبیات کودک در سال ۱۴۰۰ است، گفت: بر این اساس، محورهای همایش امسال، «ادبیات کودک: پساانسانگرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» در نظر گرفته شده است.
حسامپور پیشنهاد کرد: پژوهشگران این حوزه با بازبینی در نقد و نظریه موجود ادبیات کودک و آثار خلاق منتشرشده در این قلمرو به تحولات یادشده توجه کنند و چگونگی نقد پساانسانگرایی به ادبیات کودک مدرن و تاثیر آن در بررسی آثار ادبی و هنری در قلمرو ادبیات کودک را از نظر بگذرانند.
وی همچنین بررسی و مقایسه نمونهای آثار پساانسانگرا در ادبیات کودک و نوجوان ایران و جهان، تحلیل آثار منتشرشده برای کودکان و نوجوانان در ایران و جهان درپیوند با کرونا، تاثیرتحولات دوران پساکرونا بر نقد و نظریه و نیز آثار خلاق ادبیات کودک، تاثیر تحولات عصر دیجیتال بر ادبیات کودک و پیشبینی مسیر آن در آینده، ضرورت آیندهنگری دستاندرکاران ادبیات کودک و نوجوان در نظر و عمل با توجه درهمتنیدگی سه رخداد یادشده یعنی پیدایی اندیشهی پساانسانگرایی، رسیدن به دورهی پساکرونا و دیجیتالیشدن را از دیگر محورهایی دانست که شایسته است پژوهشگران به آن بپردازند.
دبیر علمی هشتمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان از استادان، دانشجویان، منتقدان، پژوهشگران و هنرمندان ادبیات کودک کشور دعوت کرد که تا ۱۵اسفندماه ۱۳۹۹ با پرداختن به موضوعهای پیشنهادی، مقالات خود را به نشانی پست الکترونیکی koodak@rose.shirazu.ac.ir ارسال کنند.
حسام پور ادامه داد: نتایج تا ۲۹ اسفندماه 99 اعلام میشود و همایش در ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز موسسه ای علمی - پژوهشی است که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز اداره می شود. این مرکز در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است. مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز انجام پژوهش های بنیادین در حیطه ادبیات کودک و نیز کمک به انجام این پژوهش ها را هدف اصلی خود می داند. بر این اساس، این مرکز در پی گسترش و ژرفا بخشیدن به پژوهش و به تبع آن نظریه و نقد در ادبیات کودک است.
برچسبها ویروس کرونا ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز پژوهشگر شیراز همایش فارسمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز ویروس کرونا ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز پژوهشگر شیراز همایش فارس اخبار کنکور ادبیات کودک و نوجوان ادبیات کودک دانشگاه شیراز انسان گرایی فضای مجازی حسام پور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۶۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادبیات مواجهه با دهه کرامت را متفاوت کنیم
ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به در پیشرو بودن دهه کرامت تأکید کرد: باید ادبیات مواجهه با دهه کرامت را متفاوت کنیم و حرفهای تازه در این زمینه داشته باشیم.
آیتالله لطفالله دژکام امروز، ۱۲ اردیبهشت در جلسه هماهنگی و برنامهریزی مراسم دهه کرامت در شیراز با اشاره به اهمیت جایگاه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: تاکنون دو مرتبه این حرم مطهر مورد هجمه حملات تروریستها قرار گرفته است و این نشاندهنده دشمنی علنی دشمنان اسلام با این حرم مطهر است.
وی افزود: این حرم مطهر با مخالفت جدی جریانهای بههم پیوسته داعش، صهیونیستها و بهاییت مواجه و معلوم است با اینجا مخالفت جدی است و اینان نمیخواستند حرم جلوه کند اما هر تلاشی آنها کنند باز حرم نگین سوم ایران اسلامی شده است و این سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران است که شکل گرفته و جلو میرود.
آیتالله دژکام تأکید کرد: مهم این است که ما این مسیر را با کارهای خودمان تقویت کنیم و ادای وظیفه خودمان را نسبت به حضرت شاهچراغ(ع) کرده باشیم. در این راستا باید نکاتی را مدنظر داشته باشیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: اولین مسئله این است که بر مردم شیراز روحیات خاصی حاکم است و اگر میخواهیم کاری را انجام دهیم باید این روحیات مدنظر باشد. در همین مورد است که تعامل کردن با خود مجاورین ظرافت پیدا میکند، یک عده زائر هستند و میآیند و میروند اما مجاورین حرم مطهر روحیات خاص خود را دارند.
وی برخی از منویات رهبر معظم انقلاب در سفر به شیراز را یادآور شد و گفت: ایشان در سخنرانی خود فرمودند اینکه میگویند شیرازی.ها اهل حال هستند به این معنا نیست که کار نمیکنند بلکه به این معناست که اهل قال و مقال و هیاهو نیستند و این یک ویژگی است. حال با مردمی که اهل قال و داد نیستند وقتی بخواهیم کار کنیم تا نمایش و جلوه حرم بیشتر شود، نوع برنامههایی که طراحی میکنیم باید با این ویژگی مردم سازگار باشد.
آیتالله دژکام تصریح کرد: برخی این ذهنیت را دارند که مثل هر سال و مطابق سنوات جلسات و مراسم دهه کرامت برگزار میشود اما باید کاری کنیم که متفاوت باشد زیرا اگر مردم احساس کنند کار تازهای هست به میدان میآیند برای باید این حالت را برنامهریزی کنیم تا حس تازه بودن به مخاطبانی که میخواهیم پای کار بیایند، منتقل شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه باید ادبیات مواجهه با دهه کرامت را متفاوت کنیم، گفت: گاهی میتوانیم افراد و چهرههایی که متین، متدین و علاقهمند هستند را برای قضیه دهه کرامت به کار گیریم.
وی بیان کرد: اگر حس دیگری ایجاد کنیم در ادامه که این کار جا افتاد، قضیه خود به خود ادامه پیدا میکند اما اکنون با یک دوره طولانی مواجه هستیم که خود رهبری فرمودند نزدیک به یک قرن بر علیه این قضیه کار شده است و طبیعی است که باید حس جدید ایجاد کرد و حرفهای تازهای زد.
وی بر ضرورت توجه به تازه بودن حرفها و کارها برای حضرت شاهچراغ(ع) علاوه بر دهه کرامت در مناسبت سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) شد و گفت: از همان نقطه شروع قوی آغاز کنیم تا یک حرکت ایجاد کند.
آیتالله دژکام در ادامه سخنان خود گفت: در جلسات این ادبیات متداول کشور شده است که میگوییم انجام دهند نه اینکه انجام دهیم و این خیلی متفاوت است. وقتی میگوییم انجام دهند حالت دستوری میشود اما اگر بحث انجام دهیم باشد خود ما نیز در قضیه همراه هستیم. لذا باید این ادبیات تغییر کند و این ویژگی شیراز است که ادبیات صادر میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت مشارکت همه دستگاهها و نهادها در این قضیه تأکید کرد و گفت: وقتی حرکت شروع میشود نباید کنار بنشینیم تا بقیه کار کنند و این درست نیست و در این صورت حرکت شروع نمیشود. باید مشارکت ایجاد کنیم و این مشارکت در ادبیات، گفتار و رفتار باید شکل گیرد و باید مخاطب را در راستای مشارکت درگیر کرد.
آیتالله دژکام بیان کرد: نکته بعدی که باید به جدیت دنبال کنیم، این است که روی جریانهای مردمی بیشتر سرمایهگذاری کنیم. این بد است که همه نگاهها به دستگاهها و نهادها برای انجام کار است. به محض اینکه بخواهیم یک رویدادی را در شهر سامان دهیم میگویند دستگاهها بیایند و بسیاری از نهادها حاضر به همکاری هستند و هزینه میکنند و امکانات در اختیار می.گذارند و قضیه را مدیریت میکنند اما مشارکت مردم دیگر دخیل نیست و باید از خود مردم شروع شود.
انتهای پیام